torsdag 7 maj 2009

Snart helg igen och jag har inte hunnit (eller snarare orkat *skäms*) blogga om långhelgen som var så därför blir det som vanligt den långa uppdateringen…

Förra torsdagen som arbetade jag bara halvdag och därefter blev det stora shoppingrundan, mat till Celine, mat till mig och utöver detta rådjursklövar som jag sett att Enskede hund och katt säljer. När vi ändå var i Enskede passade vi på att åka upp till Skogås lkk och träna och leka lite på deras plan, Tilda var pigg och glad så jag hoppas kunna hålla denna härliga attityd uppe även på söndag!

Fredag började jag dagen med en långpromenad och när vi varit inne en liten stund kom Helena förbi så då blev det ytterligare en promenad tillsammans med de röda flickorna. När Helena erbjöd mig att få följa med in till hennes jobb för att utnyttja trimmet så kunde jag inte tacka nej (egentligen var båda mina tjejer i stort behov av en helrenovering men eftersom mina föräldrar skulle komma förbi senare under kvällen för lite grillning fick Celine vara hemma – något som jag inte tror hon direkt sörjde… ;)). Det var hur bekvämt som helst att först kunna bada av Tildis i ett badkar i perfekt arbetshöjd, för att därefter använda en riktig trimfön som blåser vovvarna torra på nolltid och som avslutning lånade jag en rakmaskin och hyvlade av det mesta av hennes päls. Tilda blev så fin så och eftersom vi använde ett schampo för vita hundar så lös nästan lillisen när vi kom ut i solskenet – så vit har hon aldrig varit sen jag köpte henne – måste införskaffa detta braiga schampo som även luktade så gott och rent!

Precis lagom till att jag kom hem igen dök mina föräldrar upp och så grillade jag lax, aubergine och pärlök och till detta gjorde jag potatisklyftor och morötter i ugn – blev riktigt mumma och det är en av få gånger som jag blivit riktigt NÖJD med min egen matlagning!

Lördag tog jag och Sillen en enskild promenad där jag även la ut ett 250 meters spår, tanten var så duktig så och jag fascinerades som vanligt av vilken duktig spårhund detta är – det är bara hålla fast där bak i linan och jag gick och funderade på annat under tiden stumpan ”bogserade” mig fram till slutet. Därefter hem för att byta hund och iväg på rapportträning tillsammans med Helena, Jocke, Amanda och Ida. Tilda är riktigt duktig rapporthund på att springa, värre är det med stationsuppträdandet ute hos Helena samt koppeltransporterna till och från B-stationen – kanske dags att få till lite ordning och reda även på denna del…

Helgen avslutades med att vi följde med pappa ut på golfbanan i söndags, innan vi gick ut la jag ett 100 meters blodspår till lillisen men en rät högervinkel ungefär mitt på. Spåret togs fem timmar senare när vi gått hela 18-hålsrundan och det gick i stort sett bra, lite svårt hade hon att fästa i början där det var öppen mark och blåste STARK sidovind men jobbade på bra och vinkeln + slutet på spåret togs perfekt!

Nu under veckan har det varit sedvanlig långpromenad måndag och sedan lydnadsträning tisdag och onsdag. Lydnaden har gått helt ok förutom att Tilda igår fick för sig att mitt stannakommando under inkallningen nog snarare betyder gasa, trots x antal (jättemånga) försök så blev det inte bättre – ibland är det så ”kul” när hunden tycker den kan momentet och därför gör om det med en egen liten tvist, tur hon i alla fall är söt… ;)

Kommande helg har jag planerat ska starta med spår för tjejerna (blodspår för Tildis och vanligt för Celine) i morgonkväll, lördag ska vi iväg och träna med Helena samt en tjej som eventuellt är intresserad av Zarina- eller Qinsivalp och därefter vidare för att fira min lillebror som fyllt 25 och helgen avslutas sen med den tidigare nämnda tävlingen – ska nu vara duktig och inte ha några förväntningar på resultat utan bara en bra attityd från både mig och Tilda!

2 kommentarer:

Lena sa...

Låter som du haft fullt upp som vanligt :) Maten du lagade lät ju jättegod, nästan så att jag blir hungrig trots att jag ätit.

Vill även passa på att önska lycka till på söndag, vi håller våra tassar och tummar att allt går bra.

Kram
Lena och alla vovvarna

Sari&Hexa+Fay sa...

Vilka fullproppade HUNDdagar, precis som det ska vara :-)

Visst är det skönt med badkar i bra arbetshöjd. Har både trimbord, stol och hundfö, men har ingenstans att ha det så dom hamnar nog på blocket nästa vecka när vi ska börja rensa i förrådet...

Hoppas, hoppas, hoppas att Tilda har haft rätt attityd idag på lydnadsplan. Rapport ÖNSKAS SNABBAST MÖJLIGT!!!!

KRAMAR Sari&Hexa+Fay