måndag 26 maj 2008

Promenad bland monstermyggen

Ikväll gick promenaden genom skogen som vanligt men inte blev den lika rofylld och härlig som annars - mygg stora som mindre flygplan hade bara under det senast dygnet invaderat hela skogen och fullkomligt svärmade runt oss så fort vi saktade av på farten eller stannade till. Kan meddela att det inte blev mycket strosande eller luktande för Celine, utan hon fick minsann hänga på i ett snabbt tempo så länge de svarta molnen hotande surrade runt oss. Lillis tror jag också förstod faran med att stå still för hon for runt som en liten blådåre. Nu gäller det att mitt minne fungerar härframåt och inte lider av alzheimers light som det brukar så jag kommer ihåg att sätta på myggmedel innan vi går ut...

När vi lämnat mygghelvetet och kommit ut i civilisationen igen kunde vi ta det lite lugnare och stannade även till på en fotbollsplan där jag och Tildis tränade lite lydnad.
Apportering - bra fart både in och ut, ibland lite slarviga upptag pga. att hon tycker momentet är KUL.
Rutan - hade godisburk några gånger en halvmeter bakom rutan och körde utan några gånger. Inga problem, fin fart ut och utan burk ställer hon sig bra på mitt kommando i bakre delen av rutan. Positivt är också att hon verkligen letar med blicken efter konorna.
Fritt följ - korta sekvenser med fokus på långsam marsch, språng samt vändningar på stället och stegförflyttningar. Duktig tjej som höll position bra idag.
Inkallning med ställande - usch här har ställandena blivit så mycket sämre än vad de varit. Idag känns det som vi bara låg runt 60% lyckanden och "problemet" känns som att det delvis ligger i att hon tar i för kung och fosterland när hon springer så det blir mycket svårt att göra ett snabbt och snyggt ställande. Nu måste jag fundera lite hur jag ska träna detta på ett bra sätt så vi får till fina ställanden.
Fjärrdirigering - körde tvåans fjärr på 10 meter, inga problem men hon började bli lite trött vid det här laget så vi avslutade med lite lek med bollen.

Under träningen hade vi lite publik, dels ett par tjejer som skulle spela fotboll när vi var klara och dels några förbipasserande som stannade till. Tyvärr tror jag inte att Tilda uppfattade vår publik utan hon jobbade på glatt och koncentrerat utan tillstymmelse till att bli låg eller tveksam. Även hennes problem med att ha människor stirrande på sig måste jag hitta någon bra lösning för att träna - det är en sån fin balansgång mellan att hon är medveten om publiken men ändå jobbar på bra och att hon blir superlåg och knappt vågar röra på sig...

Inga kommentarer: