söndag 29 juni 2008

Lydnadsträning och helgen med många promenader

I onsdags på lydnadsträningen skrev vi ut programmet för fritt följ som de ska köra på lydnads-vm kommande helg och testade (dock gissar jag att våra sträckor blev bra mycket kortare än elitens...). Tilda tycker jag var duktig och höll ihop bra, enda missarna var ett litet tapp vid en helt om marsch, något långt fram i positionen vid ett par halter samt att jag har MYCKET svårt för hur man röra sig vid helt om och svängar i språnget vilket medförde att Tilda tappade lite där. Innan det fria följet körde vi först ett sittande - skitungen la sig men när jag muttrande satte henne upp igen satt hon bra resten av tiden och fick rikligt med belöning - och sen la vi även alla hundarna på en platsliggning, det är i alla fall ett moment Tilda är duktig på!

I fredags kom Eva-Charlott med leonbergern Saga hit för att jag skulle hjälpa henne ta en bild på dem tillsammans med rosetten de fick när de klarade SOR-provet som E-C ska skicka in till leonbergerklubben. Innan de kom var jag duktig och tvättade all tvätt samt städade hela lägenheten noggrant. Efter fotosessionen gick vi en gemensam promenad på ett par timmar för att sen äta mat tillsammans och redigera bilderna. Till efterrätt hade E-C till min stora glädje köpt med sig jordgubbar - jag ÄLSKAR denna smak av sommar!
Saga med sin SOR-rosett
Saga har tröttnat på att behöva agera modell!
Två glada bustjejer kommer skuttande i gräset.
Tre brudarna poserar framför ogräset.

Det negativa med dagen var att jag återigen fick en allergisk reaktion från något i skogen, ena ögat blev rejält irriterat - svullnade upp och blev ordentligt rött. Kändes nästan lite pinsamt att gå ut och rasta tjejerna på kvällen, jag såg ut som en knarkare...

Igår började vi morgonen med lite längre promenad i skogen - inte så smart med tanke på all "gegga" som mitt huvud var invarderat av. Efter frukosten blev det genast en tur till apoteket för inhandling av allergimedicin, fick mycket bra hjälp av en trevlig och kunnig apotekare att inhandla ögondroppar och tabletter. Tog genast medicinen och ögondropparna var så BRA och kylde mina skavande, kliande ögon. Direkt från apoteket åkte vi upp på Riksten för att gå en promenad tillsammans med Erica och schappisgänget En trevlig promenad, dock blev inte vädret riktigt som förväntat eftersom det utlovade regnet uteblev och istället blev det stekande och HET sol...

Från Riksten åkte jag hem till mina föräldrar för att spela Guitarhero med lillebror. Under eftermiddagen tog vi en paus från spelandet och följde med pappa ut till golfbanan för en 9-hålsrunda. Tjejerna var duktiga under hela dagen och mycket nöjda efter alla promenader.
Även idag blev det en golfrunda på förmiddagen när vi gjorde sällskap med pappa på en 18-håls runda. Celine var ganska seg under hela rundan och mot slutet såg det ut som att hon markerade lite på ena framtassen - får bli några dagar med lite kortare promenader så jag kan hålla koll på stumpan. Efter golfrundan följde jag med hem till mina föräldrar en stund, dels för att äta lunch och dels satt jag halvslumrande och slötittade på tv. På vägen hem därifrån stannade vi sedan till på fotbollsplan för att börja träna in extern belöning på Tilda - jag ska nu köra detta ett tag för att förhoppningsvis kunna få till bra tävlingar där hon istället för att fokusera och bli rädd för publiken tänker på sin godisburk och arbetar för att få den. De första övningarna gick riktigt bra och lillis jobbade med bra fokus och intensitet för att få höra det efterlängtade "varsågod" och få springa till korvburken.

Nu ser jag med spänning fram emot nästa helg, på lördag åker jag till Stäket och söndag blir det en tur till mässan. Båda dagarna är målet framförallt att heja på Helena när hon ställer världens finaste och bästa Qinsi, på mässan ska jag även självklart spana in finalen i lydnaden och så hoppas jag även att det finns ork över för lite shopping.

Inga kommentarer: