måndag 13 oktober 2008

Avslutning etologikurs, träningstävling och härligt solig promenad

Så var då ytterligare en helg till ända. Fredag var schemat väldigt tight; direkt hem från jobbet efter lunch och ut med tjejerna i skogen en timme, från skogen satte vi oss i bilen och åkte direkt till Haninge så jag kunde vara med mina syskonbarn på de olika aktiviteter som anordnades på skolan för att därefter kasta oss över till Riksten och avslutningen på etologikursen. Avslutningen blev en kort sammanfattning över vad vi gått igenom sedan kursen startade i februari, ett par filmer från vargdagen samt smörgåstårta och kursutvärdering.

Lördag startade jag och Elin hemifrån mig vid 10-tiden i ett ganska behagligt väder, men ju närmare Gnesta vi kom desto sämre blev vädret… Tilda och jag körde igenom lydnadstvåan med Thomas som tävlingsledare och en domarkollega till honom som domare och hon blev låg och stirrig precis som hon blivit några gånger på riktiga tävlingar. Inte är det kul att gå tillsammans (kan man nog knappt säga att vi ens gör) på planen när hon är så låg och verkar rädd. För att försöka se något positivt med det hela så fick Thomas se hennes reaktioner, vidare höll hon sig till mig och fick inte panik och flydde som hon tidigare gjort och slutligen lyckades vi trots urusel prestation ändå få skapliga poäng.

Under tävlingen hade Amanda med sig sin dundersöta lilla Kross som är en 8,5 vecka gammal bordercollie. När Tilda och jag kört klart tog jag med Celine ut en stund i regnet och hon var tydligen ganska läskig tyckte Kross som satt och gav ifrån sig små varningsskall. Amandas sambo Jocke gick då fram till mig och Celine för att lillen skulle få se att hon inte är farlig, varpå Celine blev rädd för den läskiga valpen och backade (lillskiten blev så stolt så att han lyckats ”skrämma bort” den stora tanten). Det hela slutade med att jag fick stå och ge Celine köttbullar för att hon var modig och var nära den lilla farliga ullbollen…

Söndag var en dag med väder precis i min smak med sol (och i solen blev det VARMT!), blå himmel och vindstilla. För att riktigt ta till vara på den underbara dagen var jag och tjejerna ute under fyra timmar mitt på dagen (dryga tre timmar av dem på promenad och knappt en timme på mina föräldrars uppfart solandes och pratandes med min pappa)! Utöver denna sköna promenad där Celine njöt av att rulla runt på rygg i mossan och Tilda for som en vettvilling runt och lekte, passade vi även på att gå ner till fotbollsplanen under morgon- samt kvällsrastningen och träna lite lydnad för morgon- respektive kvällsmaten. Under morgonträningen fokuserade vi på ingångar in på planen samt inkallningar med klick och belöning kastad bakåt när lillisen håller snabb fart ända in i position (i lördags galopperade hon hela inkallningssträckan tills hon var cirka tre meter från mig då hon föll in i långsam trav). Superkul träning som verkligen uppskattades av ”fåret”. Kvällen fortsatte vi med denna träning samt gjorde några skick till rutan som jag ställt upp mycket smalare än normalt för att få henne att förstå att hon ska in mellan konerna. Även denna träning kändes bra och var rolig för oss båda!

Nu väntar en ny vecka och imorgon ska vi iväg och träna i ridhus vilket vi ska göra varannan tisdagkväll tillsammans med Thomas här under höst och vinter. Skönt att få komma inomhus med vindskydd och lyse och så blir det även spännande att höra om Thomas kommit på något bra sätt att få upp Tildas attityd och fokus i tävlingssituationer!

Inga kommentarer: