fredag 17 oktober 2008

Ridhusträning och promenad med tollartjejerna

I tisdags hade vi första träningen i ridhuset för Thomas. Tilda och jag tränade inkallningar med fokus på full fart hela vägen fram och hon var mer eller mindre galen – SUPERKUL tycker hon det är med klick och belöning bakåt och det känns som att hon fattat att det är den snabba farten som blir belönad. Vidare körde vi även lite fritt följ under Thomas överseende, jag måste gå mer bestämt och sluta fippla runt med fötterna à lätt att höra och notera, mycket svårare att få till i praktiken… Jag försöker dock jobba på så bra jag kan och förhoppningsvis har jag lyckats få till mina egna rörelser lite bättre samt fått in lite mer säkerhet tills det är dags att börja om med en ny hund som jag verkligen hoppas kan bli min framtida tävlingskamrat!

Thomas hade även diskuterat med Manfred som dömde i lördags och det enda de kommit fram till är att Tilda är en knepig hund (hennes beteende på vissa tävlingar) och att det är svårt att komma på någon bra lösning eftersom ingen kan förstå vad det är hon reagerar på. Jag tyckte dock hon var lite låg även i onsdags kväll när vi tränade lydnad i det mörka, lite disiga vädret på Riksten. Efter att ha funderat lite kring detta så har jag kommit fram till en teori om att hon kanske inte ser superbra och speciellt inte när det är mörkt eller regnigt med lite sämre sikt. Ska försöka bli lite bättre på att ta mig ut hemmavid när det regnar ute för att testa teorin!

I eftermiddags tog vi en promenad med Helena och tollartjejerna. Trevligt med promenadsällskap och Helenas tjejer är bara så härliga (även om jag tror mina flickor nog tyckte Nea sötnosen var lite väl mycket emellanåt ;))!

De fyra tjejerna sitter och poserar.
Celine fick vara lös en stund och for iväg med väldig fart, tollartjejerna trodde nog det var en rolig lek till en början men när de insåg att hon skulle springa ganska långt vände de duktiga röda tjejerna tillbaka till sin matte.
"Oavsett vad matte säger var jag duktig och kom så fort jag kunde för att inkassera mitt godis!"
Världens finaste tollartjej kommer flygande.

Glad och söt Nea kommer studsande.
Galen tant som njuter av att få springa av sig!
Tilda står och poserar bland fina höstlöv och i lera (fast mest av allt önskar hon nog att lite bambis ville komma och "leka" med henne...)
"Jag har hört att lerinpackning är mycket bra för pälsen så jag såg till att verkligen klampa ner med hela benen i den mysiga geggamojjan!"
Nyfiken valpis med långa snoken undrar vad som händer.
"Haha, nu förstår jag varför matte envisas med att vi ska ha reflexhalsbanden på oss - man får ju så mycket BÄTTRE tag när man hänger sig fast i syrrans hals!!!"
"Hej Tilda kom igen och LEK med mig!"
"Aldrig i livet lilla valpj-l, STICK och BRINN!!!"
"Mamma hjälp, det där vita odjuret är inte riktigt riktig i huvudet."Helena lyckades få alla fyra och stå uppe på en stock och posera. (Notera hur "fina" de tre mindre tjejerna är om benen...)

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka härliga bilder. Hoppas du snart kan testa teorin om att Tilda ser dåligt i mörker och dis även fast det inte är roligt med dåligt väder. kram