torsdag 9 oktober 2008

Gratulationer till vänners utställningsresultat och nu är flytt bestämd

Kan man inte skryta om egna meriter är det bara att skryta om andras, så därför vill jag först börja med att åter igen gratulera kennel Agildes och speciellt våra kära träningskompisar Helena och Qinsi, som i helgen varit ner till Ungern för Europautställning och där tagit hem storslam. Av de fyra tollare som de tagit med ner blev det en veteraneuropavinnare, två junioreuropavinnare samt inte minst Qinsi som blev europavinnare 2008! Jag tror dessutom att Qinsi fick ungerskt utställningschampionat efter denna helg, samt att hon blev kvalificerad till Crufts 2009.

Här hemma har allt varit lite mer stilla och lugnt, i lördags åkte jag och tjejerna ner till Trosa för att hälsa på min farmor och farfar. Efter lite fika, kanelbullar såklart på ”Kanelbullens dag” och att jag visat ritningar på lägenheten (som jag förövrigt tackade ja till i måndags) tog jag med tjejerna ut på en härlig promenad i sommarstugeområden i Trosa stads ytterkant. Härlig promenad i fint väder och både jag och tjejerna njöt av att se/nosa på nya marker. Lite bilder från lördagens promenad:

Promenaden avslutades med lite kort lydnadsträning/lek för mig och Tilda och hur kul Celine tyckte det var syns ovan...

Söndag var det ett riktigt ruskväder med regn och storm så vi höll oss inne större delen av dagen förutom en timmes promenad i den kraftiga vinden och ösregnet + några kortare rastningar. För att inte låta hela dagen gå till spillo så passade jag på att rensa ut och slänga (massa) gamla papper, samt så sorterade jag ut alla kläder som jag aldrig använder i en säck som ska skänkas till bättre behövande. Skönt att börja ta tag i alla dessa tråkiga göromål redan nu, långt innan flytt (inflytt är inte förrän 9 februari)!

Måndag eftermiddag/kväll tog jag och tjejerna en promenad uppe på Riksten. Förutom promenad passade jag även på att gå förbi och spana på området som Botkyrkabyggen ska bygga på och där vår framtida bostad kommer att stå. Jag tog också lite fotografier på hur det ser ut just nu (jag hoppas jag kommer fortsätta att vara duktig och fota lite nu och då så man ser hur arbetet framskrider). Gösta Frohms väg 1 den 6 oktober 2008:
Och så lite bilder även från promenaden ute på Rikstens ängar/skogar:

Efter den lata helgen och början på veckan har vi tränat lydnad på Botkyrka BK tisdag kväll och på Riksten onsdag kväll. På Botkyrka tränade jag och Tilda på platsliggning (som vanligt inga problem), platssittning som hon var duktig på och satt 100% still, hoppet, några enstaka inkallningar och apporteringar samt detaljträning på fria följet. Även igår kväll började vi med en plats och sedan blev vi dirigerade genom ett ganska långt program fritt följ där Lillis gick med en sån härlig attityd så håren nästan reste sig på kroppen! (Förvisso kanske något långt fram i vissa halter, men vad gör det när hunden bara vill, vill, vill och lyser av GLÄDJE?) Vi tränade även lite på ställanden för inkallningen – jag har kommit på att bäst blir det med ett dubbelkommando med hjälp av handen de gånger hon kommer med snabb fart (jag tänkte testa detta på träningstävlingen på lördag om hon gasar på inkallningen och höra hur Thomas bedömer hennes ställande då). Träningen avslutade vi med lite fri shaping (jag håller på att lära henne att komma in mellan mina ben och sedan gå med framtassarna på mina fötter) och det tycker gullungen är så KUL att hon vibrerar i hela kroppen!

Imorgon åker jag och hundarna först över till min syster på eftermiddagen så ska mina syskonbarn visa runt mig på deras skola under ”Måsödagarna” som skolan arrangerar varje höst med marknadsförsäljning, tipspromenader, lotter osv. Därefter blir det direkt att åka över till Riksten för avslutning på etologikursen vilket känns lite sorgligt för jag tycker det varit en superbra kurs och jag gillar verkligen Ingrid som lärare!

För helgen håller jag tummarna att vädret blir fint eftersom jag planerar mycket utevistelse - på lördag har vi som sagt träningstävling i lydnad och söndag har jag förhoppningar att kunna gå ut på en riktigt lång och härlig promenad bland alla fina höstfärger!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej vännen. Vilka härliga bilder på tjejerna, dem är ju så fina. Ska bli kul att se bilder på hur byggandet går med nya lägenheten om du nu kommer ihåg att fota såklart :) Hoppas du får en toppen helg med fint väder. Kramar Lena