torsdag 23 april 2009

Träningstävling

Igår hade vi vårens andra träningstävling. Jag startade kvällen med att vara tävlingsledare för de som tävlade trean och insåg raskt att det nog inte är en karriär för mig att satsa på! ;) Kom av mig vid ett par tillfällen när jag fastnade i att spana på den underbart vackra himlen och de stackars tävlande blev nästan dirigerade in i en jordvall i slutet på rutan, för att inte tala om frittföljprogrammen där inte ett blev det andra likt... Ja, ja jag hörde i alla fall inte massiva protester från de "tävlande" - tur jag har snälla vänner! *skratt*

Sist ut för kvällen var det min och Tildis tur och hon var ehm minst sagt laddad... Så kul som hon hade på planen var det inte annat än att skratta åt "eländet", men det underbara var att hon bara laddade och hetsade mer och mer för varje moment som gick vilket resulterade i en utflippad dam vid fjärren som vrålskällde och studsade fram för varje skifte. Kul att jag efter sju år äntligen hittat den ordentliga startknappen på damen, nu vore det bara en fördel om jag även kunde få inmonterat en dimmer så vi hittar en lagom nivå. (Känns som ett lyxproblem för gud så mycket roligare det är att ha en hund som går på klospetsarna och bara vill mer och mer, än en som går fint men hela tiden är orolig och lägger av vid minsta motstånd.) Jag tror att om jag bara tränar på att hålla hennes attityd uppe men att belöningarna kommer när man är på men samtidigt koncentrerad så kan även detta få en lösning.

Platsliggning: 9 mkt nos (Vi la platsen sist = direkt när jag och Tilda var klara på plan och hon hade inte det minsta lust att ligga still utan ville bara att den ROLIGA träningen skulle fortsätta.)
Fritt följ: 7 tappar (Först mitt fel, jag skulle testa en ny sak med att sätta henne ner i starten för att sen själv gå in i position men eftersom vi hårdtränat att sitt betyder sitt för inkallningen så satt hon så fint kvar i starten - nu ska jag istället testa att gå fot in på plan så att starten bara blir en vanlig halt som vi sen fortsätter från. Däremot tappade tjejen efter ungefär halva programmet när vi kom in i en skuggig del nere i ena hörnet av planen och såg ut att bli låg pga något, fick dock ganska snabbt med mig henne igen och här ifrån och vidare så bara laddade hon upp sig mer och mer.)
Läggande: 10
Inkallning: 0 (Snyggt när hon väl ställer) (Här var jag mycket glad att tjejen satt kvar i starten eftersom hon skulle sitta kvar precis på den plats där hon tappade under friaföljet och tyckte det var läskigt. När jag väl kallade in så gasade hon allt hon hade och hörde inte alls mitt stanna, när hon bara var några meter från mig vrålade jag ut ett nytt stanna och hon gjorde snyggaste tvärniten, dock alldeles för sent... Det positiva här var dock att hon som sagt satt kvar på en jobbig punkt samt att hon kom in i position med turbogalopp trots att hon stannat bara några få meter framför mig.)
Rutan: 6 många kommandon (Jag laddade visst på henne lite för hårt och hon for ut med bra mycket mer fart än normalt... Helt mitt fel att jag stannade henne alldeles för sent men med några extra kommandon gick det ändå att få in henne i rutan, duktig hund och sämre matte!)
Apportering: 7 lek (Som sagt med en hund som själv laddade och blev mer och mer peppad hade jag nog inte behövt få upp henne mer i varv. Normalt brukar vi också få lek som kommentar men det brukar annars bero på att hon inte har rätt teknik för upptag, i onsdags var det dock LEK, Tilda for ut och körde iväg apporten ett par meter rakt fram, dök på den igen och körde den ett par meter på sidan för att sedan hugga den i farten och komma in i position. Inte rätt men det såg så roligt ut att det inte gick annat än att skratta åt henne. ;))
Hopp: 0 (Fint uthopp och lika fint hopp tillbaka på samma gång, vadå mattes sitt är väl inget att bry sig om?!?! Gjorde om momentet och då satte hon sig, dock ingen klockren 10 - måste bli bättre att träna på detta för nu var det länge sedan.)
Fjärr: 0 (Som sagt här vrålskällde hon och hoppade fram för varje skifte. Inget jag är orolig för för hon kan momentet, blir bara att träna det även när hon är uppe i varv.)

En rolig träningstävling som gav mersmak och nu har jag som mål att vi ska lyckas hålla samma roliga attityd även när vi tävlar den 10!

Inga kommentarer: