torsdag 9 april 2009

Påskledighet

Äntligen långledighet, jag jobbade bara halvdag idag och nu väntar flera lata dagar med långa promenader och hundträning - underbart!!!

Förra tisdagen tränade vi för Lotta Linusson och hon kom verkligen med flera bra tips som verkar fungera super för mig och Tildis. Tilda blir bara hetare och hetare och mer peppad för varje träningspass som vi haft sen förra tisdagen, senast igår pep och ljudade hon sig igenom träningen pga förväntan - på min lilla dam är detta bara något väldigt positivt. Vi ska nu fortsätta träna efter Lottas recept så kan vi förhoppningsvis komma ut på tävling senare i vår.

Några punkter som jag skrev ner direkt efter förra tisdagens träning som jag dock inte hann med att uppdatera här i bloggen:
  • Åtråvärda belöningar som hunden verkligen jobbar för – belöningen kan skilja från vecka till vecka så måste kolla vad som hunden gör allt för just nu.

  • Konkurrens – om du gör rätt får du belöningen, annars ”tar” jag den. Om hunden inte alls gör rätt (t.ex. som Tilda kan sitta kvar i starten på fria följet) så inte hjälpa hunden där, utan ge den en konsekvens som den inte vill, exempelvis in i bilen för att sen göra om och få riktigt bra belöning när gör rätt.

  • På Tilda servera belöningarna på ett sätt som höjer intensiteten – kasta godisburk en bra bit bort och spring dit med henne under tjo och tjim, klappa om peppande och lekfullt.

  • Rätt belöningar till rätt moment, fartfyllda moment = fartfyllda belöningar.

  • Kedja ihop program. Visa åtråvärd belöning som läggs ex. i bilen dit hunden skickas när det är klart. Bestäm innan hur många moment som ska genomföras och bryt där. Om hunden gör något moment fel på vägen så bryt, in i bilen och gör sedan om hela kedjan från första momentet tills dit jag bestämt att vi ska bryta. --> Man får aldrig en extra chans att göra om, det ska bli rätt på första försöket!!!

  • Plocka upp Tilda mellan momenten och håll kontakt och prata och peppa henne där. Förbered hunden på vilket moment det är som kommer, ex inkallning så att den kommer i rätt attityd och sinnesstämning inför momentet; ex. nu är det inkallning = hunden blir på tå och tänker på att springa fort.

Förra onsdagen hade vi vårens första träningstävling och jag hade bestämt att vi skulle göra frittfölj, läggande under gång samt inkallning med ställande. Tyvärr var det någonting på startpunkten för inkallningen som Tilda blev låg av och kom efter mig istället för att sitta kvar, det positiva var dock att vi till slut löste problemet utan attTilda flippade ut och gav upp (som sagt hennes attityd blir mer och mer peppad och galen). Friaföljet kändes dock helt galet bra, absolut ingen tia på tävling men med helt RÄTT attityd! :)

Tisdag denna veckan var vi på Gubbängsfälten och tränade med Helena, Jocke, Amanda och några av deras kompisar. Tilda började som vanligt när vi är där med att vara lite låg men blev mer och mer taggad hela tiden och som sista moment kastade hon sig mellan skiftena i tvåans fjärr.

Igårkväll tränade vi här på Riksten som vanligt på onsdagar, vi körde igenom treans fria följ, här kan man minst sagt säga att tjejen var taggad - pep och kom nästan runt mig vid höger om halterna... Haha snacka om attitydförändring. Vi avslutade med en inkallning med samma startpunkt som hon tyckte var äcklig förra veckan och även nu ryggade hon bak och ville inte sitta där, efter att få ha studsat runt och lekt och ätit GOTT godis på den äckliga fläcken verkade hon dock inte lika avogt inställd längre.

Nu i eftermiddag åkte vi iväg och så la jag varsitt kort spår till tjejerna, Celine fick ett på 300 meter med två "apporter" (= toarullar med blött hundfoder i) samt en tuggodis som slut och Tilda ett 600-meters spår med 5 skogspinnsapporter samt tuggodis som slut. Innan de fick börja arbeta tog vi en 1,5 timmes promenad och sedan spårade båda två så fint! :) Celine var supernöjd med så bra apporter (pinnar är bara äckliga och något man struntar i...) och Tilda som fick blött hundfoder som belöning när hon hittat pinnar blev mer och mer taggad så sista pinnen dök hon ner på och svansen vispade som på en jaktspaniel. *söt*

Slutligen vill jag gratulera Helena och Qinsi som i helgen tog första pris i 3:an och nu är uppe i eliten - jag var och kollade på dem när de tävlade och det såg så FINT ut, jag misstänker att inte heller eliten kommer ställa till några problem!!!

2 kommentarer:

Sari sa...

Tildas fria följ var såå fint!!! (det var det ända jag såg tyvärr) Så härlig attityd!!!

Vi vill önska er en riktigt GLAD PÅSK!!!

Kramar

Elin sa...

Hej, tack för dina gratulationer, jag har inte kollat min blogg förns nu har haft så mkt på sista tiden. Låter som ett bra upplägg för Tilda!! :-)

Kram!