onsdag 16 april 2008

Agilityträningar, tävling och föreläsning

Inte uppdaterat på ett bra tag nu...

I fredags eftermiddag var vi iväg ett gäng och tränade agility. För mig och Tilda gick det inte speciellt bra, hon var väldigt berörd av alla hundar som stod uppbundna och skällde och blev därmed mycket låg. Försökte leka upp henne med bollen, det gick bra så länge vi höll oss för oss själva men så fort vi närmade oss de andra "föll hon ihop" igen. Vi fick dock till en bra runda mot slutet på banan/kombinationen vi ställt upp när många av de andra åkt hem.


Lördag var lydnadstävling på Mälarö BK, en av våra sämsta tävlingar någonsin där både jag och Tilda kände oss så låga och nere när vi klev av planen - det var så sorgligt att känna att jag inte kunde hjälpa min stackars hund när hon helt låste sig på andra hundar/publiken och blev super LÅG... Det enda positiva med den här tävlingen var att jag för en gångs skull lyckades göra en bra språng marsch.


Lydnads klass två var den sista klassen för dagen, så efter tävlingen gick jag och Helena ner med våra tjejer på planen igen för att se om Tildis kunde släppa den dåliga känslan. Var självklart inga problem när alla läskiga, stirrande människor åkt - det är inte platser hon har svårt med, utan okänd publik som står och stirrar på henne = inte så lätt och träna. Som avslutning gick vi in en kortis på deras agilitybana och där fick jag åter min glada, härliga tjej som hoppade fint över hinder och lätt susade genom ett 12-pinnars slalom. Härligt att vi kunde vända den hemska, ledsna känslan innan vi åkte hem igen!


Söndag blev en vilodag för hundarna, tycker att de båda varit låga en tid så jag befarade att de kunde åkt på en släng av förkylning. Den enda händelsen denna dag var att vi åkte hem till min syster för att fira min systerson som fyllde nio år.


Måndag kväll agilityträning igen. Hade bestämt träff med Erica och Elin och när jag kom dit var även Helena och Amanda där och tränade med sina hundar - kul! Vi ställde upp banan som vi körde på kursen förra veckan. Tilda och jag körde igenom den tre gånger, de två första gångerna blev hackiga och vi fick dela upp och ta om vissa delar av banan men sista gången gick så bra och det var en sån härlig känsla i kroppen. Sen blev jag även så glad över min lilla vovve som var pigg, jobbade på bra med ett glatt humör och som inte var ett dugg låg! Även Celine fick hoppa ett par hinder på låg höjd, springa genom böjda tunneln men framförallt äta korv.

Några bilder från måndagens agilityträning:
Daisy hoppar i staketkombinationen.
Tilda flyger över långhoppet.
Kummin kommer farande ur korta tunneln.
Vacker Qinsi svävar över hopphindret.
Söt Enya hoppar över hinder.
Fler bilder från kvällen finns på min pixbox: http://www.svee.pixbox.se/

Igårkväll var jag på en föreläsning med veterinär Karin Augustsson; "Förebyggande hälsovård för den arbetande hunden". Föreläsningen var otroligt intressant, har ni möjlighet att gå och lyssna på henne så gör det!!!

Ikväll bilir det lydnadsträning på Botkyrka BK och det vore väldigt skönt om vädret kunde vara någorlunda fint så vi slipper regn...

Inga kommentarer: