tisdag 29 april 2008

Härlig onsdagsträning

Åkte upp till Riksten lite tidigare för att träna lite tunnelsug med Tilda nere på agilityplan. Testade att köra med en stängd godisburk som vi öppnar tillsammans, men lilltjejen blir helt låst på belöningen och ser bara burken vilket resulterade i att hon kraschade in i hindren... Jag får helt enkelt fortsätta med kastad belöning som funkar på henne. På fredag eftermiddag har vi bestämt träff med ett litet gäng för att fortsätta nöta hinder och handling - KUL!!!

Lydnadsträningen gick bra, både Tilda och jag var glada och peppade. Vi tränade rutan med störning i form av en uppställd ryggsäck till höger om rutan samt att mina träningskompisar tog sina hundar på vinglig "promenad" mot rutan och fram till ryggsäcken. Tilda brydde sig inte alls om ryggsäcken , däremot blev hon lite vinglig inne i rutan mot höger dit alla andra hundar gått. Jag fick dock till bra ställanden i rutan och är nöjd med hennes prestation.

Nästa moment som vi valde att få hjälp med var inkallning med ställande. Svårigheten här är när avståndet blir långt, lilla damen hinner då få upp en sån hiskelig fart vilket resulterar i långt ställande trots att hon bromsar allt hon kan. Jag känner dock att det känns viktigare att hon har en glad och fartfylld attityd än långsammare galopp eftersom hon ibland kan tycka det är jobbigt ute på tävlingsplanerna. Jag är väldigt tacksam för Helenas hjälp under täningen av momentet, hon klickade de bra ställandena och kastade godisburken till Tilda! Lillis var lika söt varje gång burken kom mot hennes bakkropp, man verkligen såg hennes förvåning över hur burken kom flygande där trots att jag stod 20 m rakt fram från hennes håll.

Som sista moment innan vi gick in tränade vi lite fritt följ med betoning på språng. Både jag själv plus de kritiska ögonen på sidan av planen tyckte att jag sprang på med bättre fart än annars och Tilda höll positionen bra. Blir till att fortsätta med denna träning och hoppas att det bra flytet håller i sig!

Det blir inte så mycket skrivet om Celine i den här bloggen (blir ju lätt så när hon mest är promenad- och myshund som inte vill träna så mycket ) men hon mår bra och tar alla tillfällen hon bara kan för att försöka sno åt sig någonting ätbart - vore skönt om hon snart kan börja löpa så att den värsta hungerhysterin lägger sig...

Inga kommentarer: