lördag 5 april 2008

Tävling Sigtuna-Märsta BK

Så var det dags för tävling igen - drog startnummer 13 av 15 startande --> jag gillar bäst att få ett tidigt startnummer, det är så jobbigt med lång väntan!

Vi började med platsen, gick lugnt och fint till och gav betyg 10 poäng. Elin som satt och såg hundarna sa att Tilda nosat till ett par gånger men mer var det inte. Skönt att hon var så pass avslappnad eftersom hon verkade ganska stirrig och lite låg när vi gick in på planen för platsliggning.

Efter en lång väntan var det så äntligen vår tur och jag försökte peppa upp henne innan vi gick in på planen, lyckades inte fullt ut idag men det är något jag får fortsätta att försöka med. Det fria följet började lovande med en bra raksträcka och vänster om halt, men plötsligt stannade hon till och jag fick peppa henne lite så kunde vi fortsätta. Väldigt synd att hon stannade upp, annars gick hon superfint med bra halter och svängar (dock är jag DÅLIG på språngmarsch - något jag måste jobba på). Betyg 6,5. Domaren kommenterade efter att det var väldigt synd att hon stannat till, annars hade vi haft minst 9 i betyg...

Läggande under gång kändes hon bra och med på, betyg 9,5. Vad den halva poängen drogs för vet jag inte - jag vill ju främst få kommentarer när jag får en halv eller en poängs bort, de moment som vi får skitbetyg på vet jag ju mycket väl varför vi fått poängbortfall...

Inkallning med ställande - återigen en tävling där hon bara gasar när jag skriker stanna, så det får bli ett dubbelkommando och mycket sent ställande med betyg 5. När jag kom hem och testade inkallningen insåg jag att hon kan stanna supersnyggt mitt på sträckan om den är 30 långa kliv lång, halvdant vid 35 kliv och att hon bara gasar vid 40 kliv. De dåliga (eller snarare obefintliga) ställandena på tävlingarna beror allstå på dålig träning från min sida - stackars hund med en sån virrig matte...

Rutan - for hon iväg åt rätt håll men började sen virra omkring. Många av hundarna som gått före for också omkring och hittade inte in i rutan, så jag tror lite på Helenas teori om att hon gick på lukten och vinglade runt helt fel. Blir att träna på att andra hundar får gå runt och genom rutan på fel sätt innan Tildis och att hon ändå ska in rätt! Betyg 0 (hade idag räckt med 6,5 för att vi skulle få vårt efterlängtade första pris). Tränade rutan sen på eftermiddagen hemma hos mina föräldrar och då hittade hon in helt rätt och med bra fart trots att Kiki stod mellan oss och rutan och krattade gräsmattan så att Tilda inte såg konorna från utgångspunkten.

Apportering - sprang hon ut bra men sprang på/över apportbocken innan hon plockade upp den och for in i full fart till mig för avlämning. Det mindre bra upptaget resulterade i poängbortfallet och momentet gav betyg 8,5.

Hopp-sitt-hopp - tyckte jag hon gjorde bra. Dock hamnade Tilda extremt långt ut åt höger på andra sidan hindret så jag blev lite orolig att hon skulle missa återhoppet, inget jag hade behövt oroa mig över - hon vet vad ordet hopp betyder! Betyg 9 med avdrag för segt sättande.

Fjärrdirigering - tävlingsledaren var extremt långsam med skiftena så många hundar innan föll i fällan och skiftade själva alternativt vägrade sätta sig upp. För oss gick det bra om man bortser från första sättandet där Tilda låg och tittade åt ett annat håll så jag trodde hon missat mitt kommando, precis när jag tänkte klämma in med dubbelkommando satte hon sig. Resten av skiftena gick finfint och betyget blev 9 med avdrag för ett sent sättande.

Helhetsbetyg 8,5.

Totalt skrapade vi ihop 140,5 poäng - vår sämta tävling resultatmässigt i tvåan men inte i våra prestationer!

Även Helena med sin tollare Qinsi och Elin med sin springer Daisy var med och tävlade och inte heller de kom hem med några resultat. Vi har dock anmält till fler tävlingar så här framåt ska det nog bli bättre!!!

Bilder från dagen finns på min pixbox: www.svee.pixbox.se

Inga kommentarer: