måndag 31 mars 2008

Start agilitykurs

Ikväll startade äntligen agilitykursen, tyvärr var det väldigt blåsigt och jag hade för lite kläder = blev snabbt kall... Själva kursen verkar/är dock superkul och Sari är så duktig! Härligt är också att vi bara är fem deltagare, tre largehundar, en medium och en small.

Idag kollade Sari av var vi låg i 4-pinnars slalom och kontaktfält på balansbommen. Tilda och jag fick i läxa att träna på fler pinnar i slalom och successivt flytta godisburken längre och längre bort, för att sen även lägga till hinder mellan slalomet och godisburken. För kontaktfälten gäller att jag måste försöka få upp högre fart på henne över balansbommen, ska testa att återigen lägga till hopphinder innan så får vi se om det löser sig.

Efter detta började vi träna bakombyten på varsitt hopphinder - INTE lätt! Till läxa här ska vi träna på att ställa upp hunden framför oss och sedan byta sida bakom hunden och få den att vända sig åt rätt håll. Som avslutning skulle vi göra ett bakombyte vid ett hopphinder och skicka in hunden i en böjd tunnel. Tilda var vid det här laget väldigt trött och hade noll hindersug på tunneln - mer och bättre träning krävs för att få henne att gasa igenom tunneln i 190!
Härligt att våren äntligen är här och jag är nu väldigt sugen på att komma igång och träna ordentligt - nu måste jag verkligen se till att få till bra både lydnads- och agilityträning här framåt!

Inga kommentarer: