måndag 17 mars 2008

Agilityträning innan snön

På eftermiddagen mötte jag och tjejerna upp Elin med sina hundar Daisy och Felicia på Riksten. Vi började med en promenad för att sedan stanna till på agilityplanen och köra med alla fyra (eller ja, tanterna fick hoppa några hinder på mycket låg höjd). Felicia är så söt - tokglad och het att få vara med, min egen tant är inte precis lika samarbetsvillig. Celine gjorde som sagt på sitt eget sätt och hoppade något enstaka hinder här och där för att sedan springa förbi resten och kräva godis för sin fina prestation.

"Småtjejerna" däremot var riktigt gasade idag (lite konkurrens gjorde dem nog gott) och körde på riktigt bra. Vi körde en rundbana med hopphinder och balansbommen och Tilda fick på ganska bra fart över bommen (blir bättre när hon kör hinder innan och redan har farten uppe) och hennes kontaktfält ser riktigt fina ut. Det känns skönt att det går åt rätt håll igen och att minnet efter fallet från bommen verkar ha släppt för henne.

När vi var klara nere på agilitybanan gick vi upp till grusplanen och körde lite kort lydnad - rutan samt en apportering. Rutan ser bra ut och lillisen tycker den är rolig. Jag gjorde bara en apportering som utfördes helt utan fart och glöd. Istället för att tjata och göra Tilda osäker la jag ner där och tar fram apportbocken en annan dag när hon är het och har mycket spring i benen.
Träningen idag var väldigt rolig. Både jag, Elin och alla fyra tjejerna var motiverade och vi hade kul tillsammans. Det är toppen att ha en sån härlig träningskompis och det är så skönt att alla fyra vovvarna går så bra ihop!

Celine är fortfarande lite stel så nu ikväll blir det massage för hennes del innan vi tar kvällsrundan i snön som fallit nu under eftermiddagen (varför denna snö som varit frånvarande hela vintern skulle komma nu förstår jag inte ). Enda problemet när jag ska massera henne är att hon genast slänger sig på rygg med alla fyra benen upp i luften och börjar snarka - inte helt lätt att komma åt ryggen som hon är stel i då...

Inga kommentarer: