torsdag 13 mars 2008

Polishundsföreläsning

Igårkväll var jag på en intressant föreläsning om polishundar på Rikstenshundsportcenter. Eftersom mitt minne är som en guldfisks så minns jag såklart inte namnet på polismannen som föreläste, men duktig var han och föreläsningen var otroligt intressant.

Det var som sagt väldigt spännande att få ta del av vad som krävs av en person som blir hundförare, vad som krävs av hunden samt vad de gör och vilka delar de måste kunna. Efter att ha få höra olika historier ur verkligheten är jag otroligt imponerad och samtidigt glad att jag slipper möta deras vardag varje dag, all heder åt de män och kvinnor som är poliser!

Med mina tjejer är annars allt som vanligt, i tisdags fortsatte vi med träningen att kliva i plastbacken med fyra tassar. Tilda kom så långt att hon först klev i med framtassarna, klev därefter ur med dem och placerade istället baktassarna i backen för att slutligen backa i med framtassarna igen. Kul att det gick så fort för henne att förstå att jag vill ha alla fyra tassarna i, nu återstår bara att se om hon kan göra det på ett lite mindre omständligt sätt... Silledill däremot hade inte alls lust att träna, utan ville ha sin middag serverad direkt ur skålen utan massa onödigt tidsspill och tankearbete - självklart fick tanten som hon ville och vi var alla nöjda.
Jag hoppas jag orkar ta en träningsomgång med plastbacken när tjejerna ska få sin mat även ikväll (åtminstone Tilda vill, Celine däremot slipper om hon inte känner för det), men jag är och har varit så oerhört trött idag så risken finns att jag däckar i tv-fåtöljen istället...

Inga kommentarer: