söndag 30 mars 2008

Lydnadstävling i Katrineholm

Vid sju imorse ställde jag och Elin med hundar kosan mot Katrineholm (det kändes i kroppen att vi ställt om klockan till sommartid, men jag måste ändå säga att vi båda var förvånansvärt pigga och glada).

Vi kom fram till klubben vid halvnio tiden, precis lagom för att hinna rasta av hundarna lite innan Elin anmälde sig och sedan hade lottning vid nio. Elin drog ett perfekt startnummer och fick starta som ekipage fyra av elva. Strax därefter drog deras platsliggning igång och vilken cirkus... När nästa två minuter gått drog de två hundarna som låg till vänster om Daisy upp och började leka, med sig fick de även de två hundarna till höger om henne. Bara en liten söt, duktig brun/vit tös låg kvar och fokuserade stenhårt på sin matte för att inte falla för frestelsen att börja leka. Så himla duktigt och jag blev så stolt över mina duktiga vänner där nere på planen där jag satt vid sidan av och fotograferade!
Rena rama lekstugan, med EN duktig och fokuserad tjej!
Elin och Daisy i linförighet
Resten av programmet gick också bra för dem, Daisy var lite het men väldigt fokuserad och framför allt GLAD! Vid prisutdelningen ropades namn efter namn upp tills bara Elin återstod - de vann och fick ett första pris! Daisy med den stora fina rosetten de vann (på bilden saknas porslinspokalen samt det stora tuggbenet som också ingick bland vinsterna). Läs mer om vad Elin säger om deras tävling på http://www.kinnander.bloggagratis.se/

Vid elva var det sedan vår tur. Jag blev glad när jag drog startnummer två (utav nio) - tycker inte om att starta sent. Platsen gick lugnt och fint till - skönt att vara i tvåan och slippa se eländet! Betyg 10 på platsliggning.

När jag sen stod utanför planen och försökte få igång tjejen kändes hon låg och seg - inte precis ideala känslan när vi skulle in på plan... I början av fria följet bara kände jag hennes ofokusering och hur ögonen gick som pingpong bollar i skallen på henne (även om det såg bra ut från läktarplats). Mycket riktigt släppte hon i början av programmet och sprang ett par meter ifrån mig, hon var nog på väg upp mot Elin och tryggheten. Min första tanke var att nu skiter jag i det här, men istället jobbade jag in henne och fortsatte resten av fria följet. Förutom en kass språngmarsch (måste ta tag i det) måste det sett bra ut eftersom vi fick 5,5 i betyg på fritt följ med den dåliga starten - kan säga det övervägande var betyg 6 i detta moment bland de ekipage vi såg.
Tilda i fritt följ.
Nästa moment läggande under gång tyckte jag fortfarande inte Tilda kommit igång och börjat jobba, men det kan inte ha sett allt för illa ut från domarhåll eftersom vi fick 9 i betyg.Tilda ser fundersam ut när jag lämnar henne.

I inkallning med ställande tyckte jag sträckan kändes vääääldigt lång. Mitt på sträckan vid en kon skulle jag ställa henne, men när jag vrålar stanna gasar hon?!?! Efter vad som kändes som en evighet kom jag över chocken och vrålade en gång till och då tvärbromsade hon minsann.
Betyg 5 pga dubbelkommando och mycket sent ställande.
Vid konen skulle damen som sagt stanna, men hon la i femmans växel när hon startade och gasade sen bara när jag vrålade stanna åt henne.
"Jaha, var det STANNAAAAA du vrålade?"

Rutan som nästa moment gav betyg 5. Dels fick jag kommendera två gånger, första gången satt hon och funderade på annat och var inte med men sen lyssnade hon och blev ÖVERLYCKLIG när hon insåg att det var favoritmomentet! Tyvärr var jag alldeles för SEN med att kommendera stanna så hon hamnade med två tassar utanför. Skulle bara min hjärna fungerat och jag ställt henne tidigare hade vi fått bättre betyg på detta momentet (en sexa hade räckt) och haft vårat första pris i hamn...
Full fart iväg till rutan som är så ROLIG!

Apportering var nästa moment och inbringade betyg 9. Nerdrag fick vi för lek med apport vid upptag. Detta tar jag dock inte så hårt på - hon leker inte med apporten utan har bara ett upptag där hon försöker fånga apporten mitt i språnget, ibland lyckas hon och ibland inte. Just idag blev det så att hon missade och gjorde ett extra studs innan apporten plockades upp.
Full fart in med apporten!

Nästa moment fritt hopp över hinder. Duktig tjej som hoppade, satte sig samt hoppade tillbaka i position superfint! Betyg 10.Duktig flicka!!!

Vid sista momentet fjärrdirigering hade hon kommit igång rejält och hela bakdelen gick som en propeller genom momentet! Betyg 10 med kommentaren bra!På väg ner i ett läggande på fjärren.

Helhetsbetyg blev 9 med kommentaren trevlig ekipage. Gladde mitt hjärta. Jag är så nöjd med mig själv som inte gav upp när Tilda blev låg och osäker utan jobbade upp henne så att vi i slutet av programmet verkligen var i vår egen BUBBLA och hade så kul tillsammans och detta tror jag tilltalade även domaren!

Vid prisutdelningen visade det sig att vi fått 157,5 poäng (kan verkligen tala om att jag grämer mig över mina egna missar som annars kunnat ge oss ett första pris) och att vi kom på en tredje plats av nio tävlande.
Tilda (som verkligen behöver rakas) med pokalen som vi fick för tredje platsen.

Det var samma domare samt tävlingsledare både för ettan och tvåan, i ettan blev det endast två första pris bland elva startande och i tvåan ett eller två första pris bland nio startande. Domaren var med andra ord hård men rättvis i sin bedömning - inga gratis poäng där inte! Detta gjorde att vi gladdes desto mer för de moment vi fick höga betyg i!
Fler bilder från dagen finns att beskåda på min pixbox: www.svee.pixbox.se

Inga kommentarer: