måndag 10 mars 2008

Trickträning

På eftermiddagen tog vi en 1,5 timmes promenad. Jag som börjar känna av en förkylning var lika seg som Celine så vi gick fram i maklig takt, medan den lilla var lite piggare och for runt i skogen. Jag som är mycket trött på allt regn blev väldigt glad att det var uppehåll hela tiden vi var ute, det var näääästan så att solen tittade fram mellan molnen.

Efter att ha blivit väldigt inspirerad när jag tittade på videosnuttar med tricks på Silvia Trkmans hemsida (www.silvia.trkman.net) så började jag igårkväll att shejpa in att tjejerna ska ställa alla fyra tassarna i en plastback. Denna träning fortsatte ikväll och tjejerna fick jobba för sin middag. Jag är långt ifrån en bra hundtränare, men det är ju trevligt att åtminstone 50% av hundbeståndet här hemma (Tilda) är ganska snabb på att förstå - mot slutet idag stod hon med båda bakbenen i lådan efter att först ha förstått att båda frambenen skulle i. Celine däremot är inte så snabb att förstå, men väldigt söt när hon tittar på mig med en halvkorkad blick.
Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar för mig att få Tildis att förstå att alla fyra tassarna ska i plastbacken. När det är klart avancerar vi och tar en mindre skål/burk. Celine har jag inte lika stora förhoppningar om, men så länge hon tycker det är kul och är nöjd över att få manipulera mig till klick och godis så är jag också glad och nöjd!

Inga kommentarer: