tisdag 25 mars 2008

Påskhelgen

Det får bli en sammanfattning av det vi gjort under påskhelgen.

Skärtorsdag - både jag och hundarna var rejält trötta efter "äventyret" hos veterinären natten mellan tisdag och onsdag. Det blev en seg förmiddag, egentligen skulle jag ha tvättat på morgonen men tvättmaskinerna fungerade inte och det gick inte att felanmäla så tvätten fick vänta till fredagen då jag lånade mina föräldrars maskin. På eftermiddagen stannade Eva-Charlott med sin leonberger Saga till hos oss på sin väg hem och vi gick en skön långpromenad i våra skogar här hemma. Det märktes dock att båda mina tjejer fortfarande var ganska trötta och de tog det ganska lugnt.

Långfredag - vid nio kom Helena med sina hundar och hämtade upp mig och tjejerna för fortsatt färd mot träning med Helenas gamla klasskompisar på Stockholms avdelningen. Vädret verkade ganska lovande när vi åkte från Tumba, men när vi kom fram till Kista började snön att vräka ner. Min och Tildas träning blev det inte så mycket med, motivationen fanns inte riktigt och vi båda FRÖS som tusan. Synd när vi kommit iväg till ny klubb och med nya människor och hundar, jag hoppas dock vi kan göra om det igen och att vädret då blir bättre! Resten av långfredagen tillbringades som sagt hemma hos mina föräldrar i tvättstugan och framför teven.

Påskafton - efter lunch gick jag och hundarna ut på en härlig 3,5 timmars promenad i skogarna här hemma. Det märktes tydligt att tjejerna mår helt bra igen och Tilda hon for runt som en överlycklig liten valp och galopperade konstant de tre timmar som hon var lös. Vi hade tur med vädret (växlande sol och moln) och under promenaden hittade jag en vindstilla och solvarm plats mot en husvägg där det blev vila och solande i en kvart. När jag satt där mot husväggen känner jag hur mycket jag vill att det ska bli vår och varmt NU!

Påskdagen - Celines 9-års dag. Det blev dock inget firande på morgonen utan bara en vanlig promenad innan jag och Elin på förmiddagen åkte till mässan för att titta på Lilla Stockholm och eventuellt shoppa lite. Som tur var kom vi dit tidigt så vi hann se när Helena ställde Qinsi. Tyvärr verkade tollarnas domare ha synfel, placeringen på öppenklasstikarna blev helt bakvänd - utställning kan verkligen vara ett frustrerande nöje ibland...

Lite senare på dagen kom Elins mamma, syrra och deras kompis till mässan. Vi spanade in Welsh springer spaniel-ringen en hel del och försökte se om det fanns någon kennel som utmärkte sig med snygga och trevliga hundar eftersom Elins syster Linda med största sannolikhet kommer skaffa en sådan om något/några år. Verkar vara en trevlig ras och speciellt glad blev jag över att de ställdes slanka och snygga i kroppen utan massa överdriven päls!

När jag kom hem upptäckte jag att Celine nog blivit sur för det uteblivna firandet på morgonen , under tiden jag varit borta hade hon nämligen plockat ner en jättepåse med formbröd och tryckt i sig. Inte så bra, dels med tanke på hennes mage och dels med tanke på att jag skulle ha brödet till fonduemiddagen jag, mina föräldrar och två av brorsorna skulle äta hemma hos mig. Som tur var kunde de ta med sig bröd till vad som skulle visa sig bli (som min 12-åriga lillebror sa) en het kväll. Till middagen hade jag köpt hem osten + tillbehör och pappa och Kiki hade med sig ställning för att ställa kastrullen på. Jag hade tänkte köra med värmeljus under, men Tomas, den äldre av mina bröder, åkte iväg och köpte T-röd. När vi sen stod och gjorde i ordning inför middagen misstolkade både Tomas och jag pappa (som egentligen sa att man alltid tror man tar för lite T-röd), och hällde på ganska mycket vilket resulterade i att elden plötsligt, halvvägs genom middagen, gasade på och lågorna stod höga upp från fondueställningen (som även den fattade eld i färgen).

Som tur var höll vi oss alla lugna, pappa och Kiki dukade av bordet medan Tomas och jag hämtade en stor metallskål som vi la över "brasan" och sedan blötte vi ner kökshanddukar som tätade till springorna runt skålen. Efter cirka 10 minuter hade det brunnit klart och vi kunde slänga ut ställningen på snön på balkongen där den fick ligga och svalna. Efter detta var det bara att värma på osten igen, ta fram en annan ställning + värmeljus och fortsätta middagen. Slutet gott, allting gott och väldigt god mat!

Annandag påsk - tog med mig Tilda och mötte upp Elin och Daisy för lite lydnadsträning på Botkyrka BK vid 10.30. Tyvärr hade snön åter igen börjat vräka ner och jag kan inte påstå att min egen motivation var så hög. Tilda var dock duktig och gasad, vi körde igenom fritt följ, läggande under gång, tvåans hopp samt inkallning med ställande. Därefter kommenderade jag Elin och Daisy genom ettans program - såg fin, fint ut , innan vi la tjejerna på en platsliggning. Tilda tycker dock att det är för kallt att ligga när det är snö under magen --> hon satte sig efter ca. 30 sekunder, så jag gick muttrande tillbaka och la om henne och då låg hon tiden ut. Usch vad less jag blir på snön, vi har inte riktigt råd att förlora 20 poäng för att hon hellre sitter än ligger på platsliggningen när det är snö...

När jag kom hem hade Celine hittat en skål med godis som jag glömt i hallen för att ha till påskkärringarna och tryckt i sig alltihop (och det var MYCKET). Inte så smart och bra för magen, speciellt med tanke på att godisarna hade papper på och även papprerna hade hon käkat upp. Kan säga att jag INTE var speciellt glad på henne i det ögonblicket...

På eftermiddagen kom pappa och hämtade upp mig och tjejerna och så åkte vi ner till Trosa för att fika med mina farföräldrar. Vi hade tur, när vi kom bort till Alby för att köra upp på E4:an var det tvärstopp och milslånga köer, så vi vände i rondellen och tog vägen över Vårsta ner. Gick snabbt och lätt och vi kom både ner och hem igen utan några problem.

Påskhelgen avslutades sen framför filmen "Truman show" med ett vakande öga över tunnan, eller jag menar den glupska tanten som pga förestående löp blir så HUNGRIG.

Inga kommentarer: