lördag 15 mars 2008

Träningen igår

Efter jobbet igår åkte jag hem för att hämta Celine och Tilda och åkte upp till Riksten för att hinna gå en promenad med dem innan träningen satte igång. Till min glädje upptäckte jag att agilityhindren är ute igen, så under promenaden stannade vi även till och körde några kontaktfält på balansbommen och lite slalom. Lillisen var duktig och sprang över hela balansbommen. Skönt att hon verkar ha glömt bort den värsta av rädslan efter att hon föll av den. Nu är det bara fortsätta och trigga henne så att farten över bommen förhoppningsvis blir snabbare!

Sillen verkade lite stel när vi gick över fälten och stannade vid ett flertal tillfällen till och ville inte gå. Jag blev genast orolig, men idag har hon inte visat några tecken på att vara stel. Jag ska dock ta det lugnt med riktigt långa promenader under helgen, så hoppas jag att hon inte visar några mer tecken på stelhet och att det blir soligt och fint väder som lockar till långa, härliga promenader under påskhelgen.

Under lydnadsträningen tränade jag och Tilda på inkallning med ställande, fjärren, apportering samt en platsliggning.
Inkallningen tjuvade busan några gånger och jag måste helt klart köra mer raka inkallningar när vi har publik - Tilda visste att ställande skulle komma och stannade fint och snabbt mitt på sträckan, dock utan något kommando... Sista gången gjorde jag en rak inkallning och när hon trodde kommandot skulle komma började hon studsa fram, inte rätt men det såg så roligt ut.
Fjärren var stumpan väldigt TÄND! Detta resluterade i att hon tjuvade upp på några sättanden, läggandena däremot blev bra och med riktigt fin fart. Det positiva är att hon inte rör sig något även fast hon har så mycket myror i kroppen!
Apportering utförde hon med fin fart ut och in. Det enda är att hon gör en liten båge när hon ska in i position (hon hoppas att jag ska kasta godisburken bakåt), dock kommer hon in riktigt rakt och fint i position och hon har ett fint och fast grepp om apportbocken.
Platsen la sig Tilda fint ner på en skinkan på en gång (inlärt så, annars ligger hon och vickar fram och tillbaka på rumpan). Under hela platsen låg hon lugnt och fint utan att nosa något!

När alla i vårt träningsgäng fått sin träning var vi några stycken som stannade kvar och tränade lite fritt. Elin och Daisy visade några apporteringar som tidigare strulat, såg hur fint ut som helst - så HÄRLIGT att poletten trillat ner hos min favoritspringer! Jag och Elin tränade även lite fritt följ där vi möttes med hundarna på insidan väldigt nära varandra. Daisy vill ibland hålla lite koll på vad som händer runt om men efter bara något möte insåg hon att det var mest lönande att bara ha fokus på matte - duktig tjej som är så härlig att se på träningsplanen!

Inga kommentarer: