söndag 13 juli 2008

Apporteringsträning och Hasseludden

Igår träffade vi Helena och tollartjejerna på förmiddagen vid Botkyrka brukshundsklubb för lite apporteringsträning vid vatten samt lydnadsträning. Innan träningen fick hundarna bada lite fritt och det var INGEN som helst tvekan om vad Qinsi tycker om vatten - hon var så gullig när hon simmade runt, runt och letade efter något att hämta in.

Båda de röda tjejerna var duktiga och hämtade in den fina(?) fågeln till matte. Tilda var lite nyfiken på vad Helena hade för roligt och gick fram och nosade på den mycket försiktigt. Det syns tydligt vilka av tjejerna som avlats för att hämta in fågel och vem som inte har det - Tilda hämtar och bär mer än gärna på dummies, men en död fågel är inget för henne.

Innan vi åkte hann vi med lite kort lydnadsträning, jag och Tilda körde lite fritt följ samt rutan. Tilda var duktig, däremot var jag lite ostrukturerad så jag vet inte hur mycket träningen egentligen gav. Innan vi åkte hjälpte vi en tjej med schäfer med en platsliggning. Precis innan vi la hundarna vrålade schäfern, som var lite osäker mot andra hundar, till mot Tilda vilket resulterade i att hon nosade lite i början. Dock var det inget jag sa något om, nöjer hon sig med att nosa på platsliggningar när hon blir osäker så kan jag ta det.

Resten av helgen har spenderats på Hasseludden på Yasuragi tillsammans med min syster och mina syskonbarn. Väldigt härlig vistelse med mycket god mat och härliga bad och jag rekommenderar verkligen ett besök dit. Nu under sommarveckorna får man dessutom ha med barn dit vilket gör det hela ännu roligare med lek i badet, drakbyggen samt andra roliga aktiviteter.

Inga kommentarer: