måndag 22 september 2008

Kul träning på Botkyrka BK

Idag har jag lite försiktigt testat av hur mycket lilltjejen orkar med, vi tog 3 kilometersslingar på Harbro vilket tog lite knappt 40 minuter (med andra ord inte direkt språngtempo fram…) vilket hon inte verkade så berörd av. Efter promenaden åkte vi hem så Tilda fick vila ett par timmar innan hon och jag åkte upp till Botkyrka BK för lite träning med Elin och Daisy.

Elin har äntligen ;) skaffat sig en klicker och kommit på hur otroligt KUL det är att träna när hunden får vara den som tar initiativen och tänker. Det var en väldigt rolig kväll och jag är imponerad av hur duktiga både Elin och Daisy är på att arbeta på detta sätt (än mer imponerande är det med tanke på att de gjorde första försöken igår…)!

Nu under kvällen märktes det att Tildis inte är riktigt återställd än, hon blev snabbt trött så vi tränade bara korta stunder med långa vilopauser däremellan. Det vi dock fick tränat var ett skick till rutan, lite fotpositioner, några sättanden under gång (svårt moment, jag tror inte min hund kan sätta sig snabbt), fjärrskiften mellan ligg och stå (här märktes att hon var trött, det var som om hon inte hörde mina kommandon) och som avslutning lite shejping på att gå upp och stå på bakbenen.

När vi körde rutan upptäckte jag att detta nog är ett moment vi får lägga lite krut på när hon är tillbaka på normal nivå igen, vid första skicket misstolkade lillis och gjorde en perfekt budföring till Elin (finns nog inget roligare än budföring enligt Tilda). Vid andra försöket kom hon dock fint in i rutan och kunde få klick och köttbulle, därefter ville jag inte utmana öder mer så efter dessa två rusningar åkte kopplet på igen och hon fick en stunds vila.

Jag hoppas att hon fortsätter att bli bättre, för lite tråkigt är det allt när hunden rent fysiskt inte orkar så mycket, trots att både hon och jag egentligen vill så mycket mer!

1 kommentar:

Anonym sa...

Va skoj att det gått okej att träna med Tilda, förstår att hon blir trött fort då hon varit riktigt ur form. Otroligt med Elin och Daisy, jag gillar också klicker ska bli bättre på det och träna med Tilli. Kramar