lördag 27 september 2008

Spår

På förmiddagen idag la jag varsitt spår till tjejerna (perfekt om de är lite extra trötta eftersom jag snart ska åka hem till min syster och fira mitt ena syskonbarn som fyllde sju år igår). Det var länge sedan hundarna fick spåra så jag la inte så långt till någon av dem. Celines blev ungefär 300 meter med en pinne mitt på och grisöra som slut och Tildas cirka 500 meter med två pinnar och även hon fick ett grisöra som slut.

Celine spårade precis så bra som hon brukar göra. Den enda svårighet som hon mötte på var där jag klättrat tre meter rakt upp för ett kalt och brant berg, där snurrade hon runt en stund och såg lite förtvivad ut för inte kan ju spåret gå rakt upp för berget. När hon väl analyserat alla andra möjligheter och kommit fram till att det ändå gick på ett sånt konstigt sätt fick jag hjälpa till lite och knuffa upp henne så hon fick fotfäste och sen gick resten av spåret strålande bra! :)

Tilda var inte lika duktig precis, i början av spåret var det som hon inte alls fattade vad vi höll på med och bara virrade omkring. Efter många minuters virrande gav jag upp och kopplade upp lillis och gick fram en bit i spåret där jag hade ett riktmärke och selade på henne och startade därifrån istället. På grund av detta missade vi de första 100 metrarna men hade tur i och med att hon bara behövde spåra ungefär 50 meter innan första pinnen kom vilket innebar att hon kunde få belöning för att ha börjat jobba på rätt sätt. Efter detta flöt resten av spåret på bra, mot slutet blev hon förvisso lite trött och därmed vinglig men hittade fram fint till slutet och sitt hett eftertraktade grisöra. ;)

Nu är det upp till mig att komma igång och lägga spår mer regelbundet igen så att Tilda återfår sin säkerhet och åter blir den duktiga spårhund som jag fått henne till under våren och sommaren.

Inga kommentarer: