torsdag 25 september 2008

Ostrukturerad träning

Igårkväll träffade jag Elin, Helena, Amanda och Jocke på Botkyrka BK för lite träning. Eftersom det var fri träning på klubben var det mycket folk och hundar där och tränade och förutom lydnadsträning fick vi därmed lite skotträning också. Just skotten tror jag dock inte Tilda ens hörde (inte ens en liten skiftning på öronen) för hon var fullt upptagen att försöka TIGGA godis från Helena som gav sina småtjejer belöningar... ;)

Precis som rubriken anger var jag inte speciellt strukturerad i min träning och det vi fick tränat var lite fritt följ, ett fåtal skick till rutan, fritt hopp över hinder samt några ställanden i inkallningar. Tildis var duktig, men det märks att hon inte är tillbaka på normal nivå än för hon blir snabbt trött och då är det som om hon helt stänger av och inte hör vad jag säger. På grund av detta gjorde vi som i måndags och varvade träningen med långa stunder med vila. När jag ändå stod och var sysslolös hjälpte jag till att belöna duktiga Nea för att hon satt snällt och tyst uppbunden på sidan av planen - kan säga att det verkligen rycker i "valptarmen" när jag träffar denna underbara lilla tjej!

En sak som gjorde mig positivt överraskad och glad igår var att Tilda vågade ta tennisbollen som belöning och leka med den trots alla hundar (varav de flesta var okända) runt om henne. :) Normalt brukar hon vara svår att få igång på lek med leksak när vi har andra hundar runt om och det kan hon vara även om det bara är hundar hon känner och vet är snälla. Jag hoppas detta är något som håller i sig och att det inte bara är en trevlig bieffekt av alla tråkiga, korta koppelpromenader!

Nu till helgen ska jag testa och se lite mer hur mycket ork lilltjejen har och hon ska för första gången sedan hon blev sjuk få vara lös på promenader igen. Håll tummarna att allt går bra och att vi inte drabbas av något ytterst ovälkommet bakslag!

Inga kommentarer: