fredag 13 mars 2009

Intensiv och rolig vecka

Lång och rolig vecka både för fritid och arbete, i onsdags höll jag ett föredrag på jobbet - KUL, det är inte så ofta jag får chansen att göra det så det är bara att njuta de få gånger när tillfälle ges. Sen på kvällen träffades jag och Helena för gemensam promenad och middag innan lydnadsträning - Helena hade återigen köpt med sig mat, något jag tackar så hemskt mycket för. Spännande att få rapporter efter Cruftsresan, blir så sugen på att någon gång i framtiden fara över och uppleva hela denna jätteutställning!

Träningen i onsdagskväll kändes riktigt bra och Tilding var riktigt gasad och väldigt motiverad - tänk om jag kunde konservera henne så att hon alltid var i detta sinnestillstånd... ;) Jag tränade de flesta momenten i tvåan (med undantag för hopp över hinder och platsliggning) och det mesta kändes som sagt riktigt bra, kanske lite långt fram i halterna på fria följet men vad gör väl det när tjejen bara vill, vill, VILL? :)

Dagen idag började spännande med en inspektion på jobbet där jag för första gången var med om en gråtande person när jag var ute. Damens tårar sprutade mest hela tiden under de 3,5 timmar jag och min kollega var där (dock inte beroende på oss utan på grund av interna problem på stället), inspektionen slutade dock bra - lite energikrävande var dock detta...

Efter denna arbetsdag var det så häääärligt att få komma hem och gå ut och njuta av en underbar 2,5 timmes tur med glada hundar och efterlängtat solsken. Vi stannade till och körde ett uppletande, jag vallade upp en ruta med b40 och d50 och i denna ruta la jag ut fem små plastföremål (påsklämmor). Det blev riktigt svårt för Tildis men hon jobbade på hela tiden (tror till slut hon arbetade aktivt i dryga 20 minuter). Jag ville ge lillisen en ordentlig utmaning för att precis som jag och Elin diskuterade i söndags ge dem en prövning och få se dem växa i uppgiften. Kan säga att Tilda var så nöjd med sig själv när hon kom in med den fjärde påsklämman och både fick godis samt vild kamplek med en upphittad pälskrage som hon är halvt besatt av!!! *Stolt över min duktiga tjej*

Även Celine var duktig och fick leta upp pälskragen. Otroligt nog lyckades hon både hitta den + bära med sig den in (hunden som verkligen INTE gillar att bära på saker). Först var hon dock bara tvungen att spåra sig runt kanterna på rutan samt genom hela vallningen... *haha*

Jag blev inspirerad av föreläsningen med Kenth Svartberg förra onsdagen och när jag under dagens promenad hittade en stor sten som jag kunde lägga upp godisar på utan att tjejerna kunde komma åt dem så att de fick lösa ett omvägsproblem och gå runt stenen för att komma upp var jag ju tvungen att passa på. Till en början stod båda tjejerna med tassarna uppe på stenen, men efter cirka 20 sekunder backade Celine bak, kollade runt för att hitta rätt väg upp. Tilda såg dock inte när Celine tog sig upp, så stenen riggades åter igen så att även hon fick komma på rätt sätt att ta sig upp, med henne fick jag dock hjälpa till när hon höll på att ge upp och helt tappa sitt självförtroende genom att ta ett snett steg bakåt så att hon såg en större del av stenen.

Så intressant att se hur olika hundar löser liknande typer av problem; Celine skulle aldrig komma på tanken att fråga mig om hjälp och finns det en godsak som hon vill ha så löser hon problemet ta den tid det tar (inte alltid lika kul när hon lyckas sno åt sig godsaker här hemma...), medan Tilda snabbt frågar om hjälp och lätt tappar självförtroendet och ger upp (hon skulle å andra sidan inte sno mat hemma heller). Ska fortsätta försöka hitta ställen där jag kan arrangera problemlösningar så dels Celine kan få sån typ av arbete hon gillar bäst - självständigt med en godisbelöning i slutet - och Tilda får en boost för sitt självförtroende.

Nu väntar ännu en helg vilket alltid välkomnas med största glädje!

Inga kommentarer: