söndag 15 mars 2009

Jaktträning

Efter två intensiva dagar kändes det bäst att lämna Celine hemma under tiden vi tränade och jag tog därför med mig Sillen ut på en timmes powerwalk så hon skulle vara trött när vi var ute - detta uppdagade dock ett problem som jag bannar mig själv så mycket för att jag orsakat genom dålig träning under sista halvåret --> Tilda blev helstressad av att bli lämnad helt ensam och satte igång att yla. Hmm, bara bita i det sura äpplet och med lite intensiv träning på detta den närmaste tiden så kommer vi nog till rätta med problemet.

Tyvärr medförde detta problem att jag fortfarande kände mig irriterad (på mig själv) när Sillen och jag kommit tillbaka och en sur och tvär matte är något Tildis inte pallar med. Hon började därför promenaden med att inte lyssna och dra iväg - något som inte direkt lättar upp mitt humör... *morr* Tur vi hade Elin och Daisy med som hjälpte oss att lösa upp våra problem!

Träningen körde vi sen på samma upplägg som förra veckan, först stoppsignaler inne i skogen för att sen träna markeringar och linjetag ute på ängen. Idag var det så kul att se Elin och superspringern, så snyggt och koncentrerat från bådas håll och jag hoppas verkligen vi kan fortsätta intensivt med denna träning och att de sen anmäler sig till prov!

Tilda började dagens träning med att vara väldigt låg (det är så frustrerande att hon måste reagera 110% på hur jag känner mig) men det blev bara bättre och bättre ju mer vi tränade och i slutet var båda våras humör på topp! :) Som jag skrev förra veckan så tycker jag verkligen jaktträningen är superkul, även lillisen växer mer och mer in i rollen och jag tror också hon har riktigt roligt när vi tränar detta! :)

Efter träningen gick vi in för att fika lite och även den j-a dumtanten var tvungen att bråka idag. :( När vi skulle gå in vrålade hon fram mot Daisy för att vakta sitt tuggben som hon mycket väl såg att jag tog bort och som hon heller INTE ätit på under tiden vi varit borta... *grr* Hon blev påmind om vad jag tycker om liknande beteenden och fick därefter sitta instängd i sovrummet en stund så jag slapp se henne. Tur att Daisy är världens snällaste och stabilaste hund - hon verkade inte ha byggt på sig något större obehag när sen Celine väl blev utsläppt igen (till skillnad mot Tilda som länge efter tyckte Celine var riktigt läskig)...

Således mycket tjafs under dagen men det är bara att släppa det och ta med sig en bra och rolig träning!!!

Inga kommentarer: