måndag 18 februari 2008

Kvällspromenad med träning

Stannade på fotbollsplanen under kvällspromenaden för att träna lite med Tilding som där fick sin middag. Jag är helt förundrad över att jag är ensam om att använda planen som är en stor och välskött grusplan, nära både radhusområden samt höghusen där jag bor. Som ett extra plus har planen även en superbeslysning som man själv kan slå på.

Tilda och jag körde positionsträning, apportering, rutan samt träning av ställanden för inkallningen.
Positioner - Kändes bra och "lillis" tänkte verkligen bakåt idag. Jag testade att backa några gånger, vilket tidigare resulterat i att hon börjat ljuda av frustration. Nu har jag kört med godis i vänsterhand och klickat och bjudit henne godiset "bakåt" under de senaste två veckorna. Denna träning verkar ha gjort att poletten har trillat ner och hon förstår vad det går ut på och det går att backa fint bakåt utan att låta.
Apportering - Tilda var idag helt galen och superkul att träna med! Flera gånger tjuvade hon i apporteringarna och hade en helt galen fart, med fina supersnabba gripanden. Jag klickade och belönade bakåt med en "godisburk" när hon höll snabb galopp hela vägen in till min sida. Denna metod känns rätt för att få henne att inte gå ner i trav de två, tre sista stegen innan hon ska in i position.
Rutan - Första gången sprang hon ut men kom fel och testade att gå in från olika håll förutom från "rätt" sida. Jag lät henne tänka till en stund innan jag kallade in henne för att göra om skicket igen. Vi gjorde sen tre, fyra skick från olika sidor som gick super. Det verkade som att ett ljus gick upp för lilla "ärthjärnan" när hon fick tänka efter lite hur det nu var rutan ska utföras...
Ställanden - Vi började med ett par ställanden i inkallningen som var OK och belönades med godisburken bakom stumpan. Därefter "lekte" vi "stannaleken", jag springer backande ifrån Tilda och när hon kommer emot mig med superfart får hon kommandot med klick och godis (eller idag då matkula) kastad bakom sig. Detta tycker skruttan är en superkul lek och hon blev nästan lite sur när vi slutade.

Ikväll när jag kom hem var jag lite trött och less och då var det så härligt att få gå ut och träna och få en sån glädje och lycka från sina älsklingar. Vissa dagar när hundarna är som idag, Tilda superpigg och GLAD och Celine som tyst och snällt låg vid sidan av planen (trots att planen var blöt och "kläggig") och nöjt mumsade på sin middag så känner jag mig så priviligerad att få dela mitt liv med dem!

Inga kommentarer: