fredag 22 februari 2008

Bilservice & lydnadsträning

Dagen började med att jag lämnade in bilen på service och sedan tog jag och hundarna morgonpromenaden på ca. 1,5 timme tillbaka hem. Jag verkligen njöt av vädret, ingen vind alls och emellanåt tittade solstrålarna fram genom molntäcket. Som vackrast var det i början av promenaden som gick på ängarna längst Albysjöns spegelblanka vatten. Mitt lilla "räcerfår" for överlycklig runt på ängarna och alternerade mellan att i 190 varva mig och Celine och att räjsa omkring i det sköna(?) vattnet.

Väl hemma var Celine helt slut och när hon skulle resa på sig för att flytta på sig undan monstermaskinen (dammsugaren) så fungerade knappt hennes bakben. Just i den studen fick jag nästan panik och bannade mig själv för att jag utsatt henne för denna långa promnad, dock löste sig detta väldigt snabbt och antagligen hade hon bara legat lite konstigt. Tillbaka till verkstaden åkte jag buss och testade för första gången på SMS-biljett --> vilket enkelt och smidigt (om än inte så billigt ) sätt att betala biljetten!

På eftermiddagen for vi iväg och tränade lydnad. Med Tilda fokuserade jag på vänstersvängar som såg mycket bättre ut idag, troligtvis på grund av att jag "torrgått" massa vänsterhalter på vägen när jag hämtade bilen. (De tankar som alla som jag mötte när jag "torrgick" såg ut att ha väljer jag att ignorera! )

Däremot upptäckte vi att stumpan for fram väldigt mycket vid stegförflyttningar åt höger, detta blev dock bättre när jag började gå med höger fot. Dessutom fick jag hjälp i att ta tag i att Tilda börjar låta av frustration vid stegförflyttningar bakåt, med en godis i vänster hand blev hon genast mer tyst och koncentrerad. Ska fortsätta träna så ett tag och se om det ger resultat.

Inga kommentarer: