fredag 15 februari 2008

Start på etologikurs + spår

Ikväll så startade äntligen kursen i hundens etologi med Ingrid Tapper. Nu första gången gick vi igenom kursen upplägg - och den verkar lovande - samt lite historia kring etologi som vetenskap. Jag ser med spänning fram emot resten av kursen. Nu gäller det bara att få tag i kursboken så att jag kan göra en djupdykning i litteraturen inför nästa träff som sker om tre veckor.

När jag kommit hem från jobbet och innan kursen startade for jag och hundarna ut i skogen för att spåra, mycket för att de skulle vara nöjda och hålla sig tysta och stilla under kursen (vilket de också gjorde - duktiga, snälla flickor ).

Båda tjejerna fick varsitt spår på 800 meter med fem pinnar samt en burk med dagens middag som slut. Eftersom Celine alltid varit bättre än Tilda på att spåra fick hon fyra skogspinnar + en vanlig spårpinne i sitt spår, medan Tilda fick tre skogspinnar och två vanliga i sitt. Idag visade sig dock Tilda vara oslagbar, alla pinnarna plockades in och hon spårade lätt och supersäkert - nog ett av hennes bästa spår någonsin! Celine var också duktig, dock plockades bara en av skogspinnarna in (den hade samma tjocklek och längd som vanliga spårpinnar), de smalare "kvistarna" galopperades det snabbt förbi och de får ligga kvar där de egentligen hör hemma - ute i skogen... Jag är supernöjd med båda tjejernas insats idag och på vissa ställen, som ute på öppna kalhyggen, fick de verkligen jobba och ligga i för att hålla sig kvar på spåret i den minst sagt starka vinden!

Inga kommentarer: