måndag 11 februari 2008

Slalomträning

På eftermiddagen tog vi en promenad upp till mina föräldrar (de bor ca. 1,5 km från mig) för att sätta upp fyra blompinnar på deras gräsmatta för att träna slalom. Det var flera månader sedan vi tränade slalom sist och jag hade räknat med att få gå tillbaka flera steg för att få Tilda att gå rätt genom portarna. Det enda som märktes på henne att det var länge sedan, var glädjen över att äntligen få köra slalom igen.

Till att börja med ställde jag upp henne rakt framför slalomet och la ut en externbelöning efter sista porten och detta tog hon helt korrekt och utan problem. Eftersom de första övningarna gick så bra fortsatte vi raskt vidare till kastad belöning i slutet när portarna tagits på rätt sätt och med bra intensitet och fart. Ingångar i portarna från klockan fem till klockan nio var 100 % rätt, däremot missade hon några gånger och klev in i port två vid ingångar mellan klockan tre och fem. Eftersom stumpan är en rätt smart liten dam gick det fort för henne att inse att hon måste tänka till och gå in rätt i den första porten för att få sin belöning.

Celine var, efter lite inledande pip, duktig på att ligga uppbunden. Däremot var jag inte lika smart... Jag hade satt fast henne i en stolpe som det även sitter ett stuprör i och dum som jag är kastar jag till henne en godis när hon ligger tyst och fint, vilket resulterar i att hon KASTAR sig efter godisen och "plastgrunkan" längst ner på stuprännan kläms mellan hennes koppel och stolpen och går i tusen bitar. Nåja, jag hoppas det inte är allt för svårt att hitta en likadan "grunka" så jag kan köpa dem en ny!

Inga kommentarer: