onsdag 6 februari 2008

Onsdagsträning i vanlig ordning. Första hade jag på grund av det oerhört härliga vädret tänkt strunta i att åka upp och träna, dock var Tilda mer "Vilda" hemma så den tanken lades snabbt ner. När vi väl kom upp visade det sig att det var väldigt tur att vi kom iväg och tränade, dels var vi inte så många och dels fick vi till en bra strukturerad träning med många bra tips. Vi alla körde igenom en apportering (på den nivå och enligt den klass som vi är i), ett fritt följ/linförighet samt en inkallning.

Tildas apportering är helt OK, dock går hon ner till trav de sista två/tre stegen innan hon kommer in i position. Jag har märkt att hon gör så oavsett vad hon bär på när hon kommer nära mig och mycket beror nog på att hon är en väldigt tänkande hund som vill komma in rätt och rakt i position. Eftersom övriga apporteringen är bra och hon bär väldigt fint utan tugg kommer jag inte att tjafsa om den detaljen och ta de poängs avdrag som vi får.

När vi gick fritt följ såg de andra att våra problem med att Tilding flyter fram i vänster svängarna beror på att jag inte kan gå ordentligt... Nu blir det till att "torrgå"!!!
Sist avslutade vi med en inkallning med ställande - Tilda gjorde allt klockrent och lär jag mig bara när jag ska ropa så blir det nog super! Eftersom inkallningen gick så bra så avslutade vi där och stumpan fick resterande del av sin middag tilldelad eftersom hon var så duktig.

Inga kommentarer: