torsdag 21 februari 2008

Onsdagsträningen igårkväll

Igår var vi inte många (5 st) som masat oss ut i dimman för att träna. Jag kan ju inte direkt påstå att motivationen var på topp innan träningen, men när vi väl kommit igång var det lika kul som alltid!

Vi körde alla igenom tre moment var med de andra som kritisk publik. Tilda och jag valde att traggla lite fritt följ med mycket högerhalter, apportering samt fjärrdirigering.
Fritt följ - Det är bara att konstatera; jag går som en kratta... Jag känner själv att jag inte har någon plan för hur jag ska göra med fötterna vid högerhalterna vilket ju knappast hjälper stackars Tilda som direkt hamnar för långt fram. (För vänsterhalterna har jag ju hittat ett bra system, så de ser bra ut nu.) Tyvärr var det så dimmigt och mörkt igår så det var svårt att se detaljer, men jag hoppas att många kritiska ögon kan glo på min förmåga (eller snarare ickeförmåga) att placera fötterna rätt i högerhalterna på träningen imorgon.
Apportering - Ja, full fart både in och ut har hon nu och gripandet sker liksom i luften. Jag körde två apporteringar, varav den första belönades med godisburk bakåt när hon höll galopp hela vägen in. Belöningar bakåt har medfört full fart, men även att hon springer i en båge på vägen in. Denna inte helt positiva bieffekt tror jag dock kommer lösa sig om jag varierar mellan en vanlig apportering och belöning, samt att jag ska försöka att bli bättre på att klicka när hon kommer rakt i full fart mot mig.
Fjärr - Testade tvåans fjärr ute på 15 meters avstånd (första gången, tidigare har vi bara kört på 5 meter) och lillisen hoppade fram i skiftena... Intressant att göra en test och nu vet jag att jag måste utöka avståndet successivt - inte för att jag blev direkt förvånad att det inte blev så bra, men en test var det värt och det kunde ju ha gått!

Som avslutning tränade vi lite var för sig. Tilda och jag valde att köra ställanden och lägganden när hon kom springande emot mig för resterna av hennes torrfoder . Från början ställde hon sig på några liggkommandon, men efter en stund började hon lyssna och fick till många riktigt bra både ställanden och lägganden. Speciellt några av lägganden blev riktigt häftiga, där hon direkt slängde sig i backen med sån fart att hon gled fram i gruset.

Träningen var riktigt trevlig och nu håller vi tummar och tassar för våra idoler Helena och Qinsi som tävlar på söndag!!!

Inga kommentarer: